Alsósági Evangélikus Egyházközség
 
1%

1%

 
Menü
Alsósági Evangélikus Egyházközség
Archivum
Korábbi igehirdetések
Nagypéntek
 

Nagypéntek

Az igehirdetés "letölthető":http://vasev.lutheran.hu/objects/igehirdetes20060414.wav, és meghallgatható. (5.5 MB)

A Szenvedő Szolga Szabadítása

**Bevezetés**: Hol van a világ közepe? Vajon erre a kérdésre ki mit válaszolna? A jelenlegi Magyarország földrajzi közepét Pusztavacsnál állapították meg a szakemberek. Hatalmas építmény és egy többszörösen biztosított jeladó doboz szolgál arra, hogy innen végezhessék el a szükséges méréseket. Meg lehet állapítani Európa geodéziai közepét. Az Ungvár melletti Raho városának határában emlékoszlop jelzi ezt. A zsidó írástudók, a Biblia kutatói kiszámolták a Tóra középső betűjét. (3Móz 11, 42) Lehetne még sorolni a különleges pozíciókat.

Vajon számunkra mi a világ közepe? Kiosztottam egy képet: Egy kőszikla a jeruzsálemi Szent Sír templom bejárata mellett, az Ádám kápolnában. Ádám neve a négy égtáj görög nevének kezdőbetűinek összeolvasásából adódik. Itt futnak össze az égtájak, itt emelkedik fel az új ember (Pál szavaival élve: az "új Ádám") Jézus Krisztusban. Igazi embersége a golgotai kereszten mutatkozik meg számunkra. Ő a világ közepe, oda fut és onnan indul ki minden. Ez az origó. Tőle mérjük a távolságot - a távolságot Jézus Krisztustól.

Ezért mai ünnepünk is Őrá tekint, a világ közepére, és szeretnénk minél közelebb kerülni, hogy ne a távolságot, hanem a közelséget mérhessük Jézus Krisztustól. Nagypéntek ezért olyan fontos a számunkra!

**1. A Szolga dicsősége**

A szolga státusza megalázó, aki ki van szolgáltatva urak kényének-kedvének. Egész életében mások parancsait teljesíti, aki sohasem teljesítheti ki az életét. Nem akarunk ilyen szolgák lenni!

Ézsaiás próféta viszont könyvének 53. fejezetében új tartalmat ad a szolga kifejezésnek! Az ÚR Szolgája olyan különleges személy, aki megtisztelő, magasztos hivatása van, hiszen Isten szolgálatában áll! Ezt a feladatot csakis egy személy, az ÚR Szolgája végezheti el. Szolga-volta pedig abban áll, hogy nem maga végzi küldetését, hanem az Atya rendelése alapján cselekszik. Nem megaláztatás tehát ebben a szolgálatban állni, hanem kitüntetés, hiszen Isten tervének végrehajtásáról szól.

Így tekinthetünk Jézusra, aki felemeltetett a kereszre; aki olyan szolga volt, akire nem lefelé kell nézni, hanem fölfelé; aki előtt leborultak tanítványok, bűnösök, megtért gazdagok, vámszedők; aki előtt fejet hajtottak még az írástudók is. Ő volt az, akinek a lábainál a római százados is kimondta: "Bizony, ez Isten Fia volt!"

**2. A szenvedés értelme**

Jézus személyében új értelmet nyer a szenvedés. Szükségünk is van erre, hiszen mindnyájan átéltük már a szenvedés számtalan nyomorúságát. Nemcsak a sajátunkat, hanem sok esetben rokonok, ismerősök, barátok szenvedését is.

A Ben Hur című film nem csupán a hírhedtté vált kocsiverseny-jelenet miatt érdemli meg, hogy újra meg újra megnézzük, hanem inkább azért, mert a főhős által átélt testi és lelki tusakodás a mi életünk számtalan nyomorúságára is rákérdez. Ben Hur hosszú távollét után tér haza, s megtudja, hogy időközben édesanyja és nővére súlyos beteg lett, és a leprások völgyében tengeti életét. A főhős iszonyodva nézi a betegek szörnyű állapotát, majd erőt vesz rajta a rokonok iránt érzett szeretet, és odaszaladva megöleli édesanyját.

Amikor Ézsaiás próféta azt mondja, hogy a Szolga eltakarja az arcát, és mindazok, akik reá tekintenek, elfordítják a fejüket: erről a helyzetről beszél: amikor az ember megretten, és iszonyodik a nyomorúság látványától! De ez a Szolga azért jött a földre, hogy szeretetét mutassa meg a világnak. Nincs többé undor és iszonyat, hanem csak szeretet van és hűség. Ez az értelme a Szolga szenvedésének!

A fertőző betegség sok kellemetlenséget okoz egy közösségben. Szinte észrevétlenül leszünk áldozatai a járványnak. Felkiáltunk: *"Elkaptam másoktól! Mások miatt szenvedek!"*

Modern példákat mondhatunk arra, hogy kik vállaltak áldozatot azért, hogy mások szenvedéseiben osztozva mások érdekében viseljék a betegséget: *A. Schweitzer, Teréz anya, Marie Curie*, és még sokan mások. Mások javára vállalni kockázatot, szenvedést.

Jézus így szenvedett értünk! Mi fertőztük meg őt: miattunk lett beteg. A mi betegségeinket viselte azért, hogy rajtunk segítsen, hogy helyettünk viselje a szenvedést. Ez az, ami bennünk a szabadulás reménységét ébreszti fel!

**3. A szabadítás reménysége**

Ézsaiás prófétai szolgálata idején a választott nép sokat szenvedett a szomszédos nagyhatalmak támadásaitól: Asszíria, Babilónia, Egyiptom, majd később a Macedón Birodalom és Róma, stb. Amikor ezeket a csapásokat viselték, sorsukat bűneik nagyságával szinkronban látták. Tudták, hogy mindaz, ami éri őket, Isten figyelmeztetése, csapása rajtuk. Ezért a szabadulás számukra az volt, hogy várták a Messiást, akiben bűneikre is bocsánatot kapnak.

*Jézus szabadítása többet jelent!* A testvérek szeme elé szeretném idézni Grünewald isenheimi oltárképét, amely az egész szenvedéstörténetet egy kompozícióban ábrázolja. A középső oltárképen látjuk a keresztet és kétoldalt két alakot: az egyik oldalon a magdalai Máriát, aki előtt ott van az alabástrom tégely, amelyben illatos kenetet hozott Jézusnak, hogy ezzel fejezze ki bűnbánatát, a túloldalon látszik Keresztelő János alakja, mellette áll egy bárány a győzelmi zászlóval, s a bárány szívéből vér csorog egy kehelybe. Az oltárkép mondanivalóját Keresztelő János szavaival értjük meg: *"Íme az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!"* A túloldalon pedig ott áll a reménykedő asszony, aki bűneire bocsánatot kér. Tudja, hogy a szabadulást egyedül Jézustól várhatja! Így teljesül be a prófécia, így válik teljessé az ígéret: Keresztelő János próféciája, előre mutatása megvalósul -> a magadalai Mária reménységében -> Jézus Krisztus vérének kiontása által.

Befejezés: Ma, amikor Jézus Krisztus halálára gondolunk, és részesülünk testének és vérének vacsorájából, akkor a mi számunkra is valósággá válhat az a szabadulás, ami eddig csak reménység volt, de most már valósággá vált Jézus áldozatában. Ézsaiás mondja: *"Az ÚR akarata volt ez."* Nem mi erőszakoltuk ezt ki! Nem az emberek szenvedése kiáltott fel az ÚRhoz! Éppen fordítva: az ÚR szánta meg ezt a népet. Ezért adunk hálát! Azért az ajándékért, amit nekünk Jézusban adott. Ő életünk középpontja. Ő az a kő, amely jelzi a világ közepét. Itt futnak össze a szálak. Innen mérjük a távolságot és a közelséget. Legyünk minél közelebb az Úrhoz, aki a mi Szenvedő Szolgánk és Szabadítónk! Ámen

*Urunk, Istenünk! Hálát adunk Neked, hogy Szolgádat elküldted ebbe a világba, hogy általa szabadulásunk legyen! Add, hogy amikor szenvedéseire tekintünk, ne csupán szánalmat érezzünk, hanem döbbenjünk rá arra, hogy mindez miattunk, a mi betegségeink miatt történt! Kérünk, szabadíts meg bennünket bűneink terhétől! Add, hogy letehessük mindezt a Te Szolgád lábai elé, hogy Ő elviselje helyettünk és értünk minden bűnünk és mulasztásunk következményét! Áldd meg ünnepünket! Add, hogy felszabaduljunk a szomorúságból és életünk féltésétől! Szabadítsd fel életünket egymás szolgálatára és a Te neved dicséretére! Ámen*


Elhangzott az alsósági evangélikus templomban: 2006. április 14-én
Ézs 53, 1-12 alapján; oltári ige: Jn 19, 16-30
Énekek: 207, 4, 200, 306, 11

Társoldalak
Korábbi keresztelések
Korábbi esketések
Korábbi temetések
Ádvent 2. vasárnapja
Ádvent 4. vasárnapja
Karácsony este
Karácsony ünnepe
Karácsony 2. napja
Újév ünnepe
Böjt 1. vasárnapja
Böjt 4. vasárnapja
Karácsonyi üdvözlet
Pünkösd ünnepe
Pünkösd 2. napja
Tanévzáró istentisztelet
GAS-szószékcsere
Ádvent 4. vasárnapja
Vízkereszt ünnepe
Vízkereszt ünnepe utáni 1. vasárnap
Ötvened
Böjt 1. vasárnapja (Fehér Károly)
2007. - Konfirmáció
2007. - Konfirmációi jubileum
Böjt 2. vasárnapja (Reminiscere)
Március 15-i ünnep
Böjt 3. vasárnapja (Oculi)
Böjt 5. vasárnapja (Judica)
Virágvasárnap
Áhítat idősek karácsonyán
Úrvacsorai igehirdetés (LMK)
Egyházkerületi közgyűlés nyitó áhítata
Tanévnyitó istentisztelet
Szth. utáni 13. vasárnap
 
Képek

Pusztavacs
Raho - Európa közepe
Ádám kápolna
Grünewald oltárképe Isenheimben
 
© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003.
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster